Så kapar Eurocash sina kostnader

Halva Norges befolkning når handelsplatserna på den svenska sidan gränsen inom en och en halvtimmes bilkörning. Kommersen vid gränsen slår rekord och Eurocash-kedjan har välbesökta butiker på sex orter. Men att hantera miljoner köpsugna konsumenter från grannlandet i väster ställer stora krav på effektiv personalplanering.

 

Eurocash

 

Historiskt sett har det varit den starka norska ekonomin som eldat på köpfesten i gränstrakterna mellan Norge och Sverige. Sedan ett par år tillbaka har den norska valutan fallit i värde mot den svenska kronan och idag kostar det 95 norska kronor att köpa en svensk hundralapp. Men det har på inget sätt fått gränshandeln att stanna av. Förra året ökade handeln i gränsorterna med fyra procent. Totalt shoppade det norska folket för 16,9 miljarder svenska kronor över nationsgränsen, enligt statistik från organisationen Svensk Handel.

– Fredagar och lördagar är försäljningsmässigt störst för oss, förklarar Mats Tägtström, drift- och personalchef på Eurocash.

Anledningen till våra grannar västerut fortsätter att handla i Sverige trots en svagare valuta är enkel. Det är de låga priserna på andra sidan gränsen som lockar. En genomsnittlig norsk familj kan spara flera tusenlappar i månaden på att handla sina dagligvaror i Sverige. Kundtillströmningen varierar kraftigt beroende på årstid.

– I Strömstad till exempel är försäljningen enorm under sommaren . Vi går från en personalstyrka på cirka 45-50 i butiken till fler än 100 medarbetare. I princip allting dubbleras, berättar Mats Tägtström på Eurocash.

Enligt kommunens beräkningar är 22 procent av de arbetsföra innevånarna i Strömstad sysselsatta inom handeln. För att hantera de mycket speciella, för att inte säga extrema, utmaningarna för gränshandlare behövs effektiv personalplanering. Eurocash använder TIL-Tid i alla sina butiker.

– Vi sänker våra omkostnader genom att personalplanera med TIL-Tid.  Jag gillar enkelheten i programmet och med väl uppbyggda grundscheman sköter systemet nästan sig självt, säger Mats Tägtström.

Eurocash drift- och personalchef började jobba inom handel redan som sjuåring då han sålde läsk på lovet i ett sommarstugeområde. Efter köpmannautbildning, och sedan via Dagab och Axfood, trivs han idag i sin roll på Eurocash.

– Jag vill leda och engagera våra medarbetare och tycker om att arbeta med människor, konstaterar Mats Tägtström.

Eurocash har nyligen börjat använda TIL-Tid ihop med personalportalen.

– Det fungerar grymt bra. Vi når enstaka, några eller alla medarbetare snabbt och enkelt var de än är och när som helst, säger Mats Tägtström.

I den dagliga verksamheten har personalen översikt över sina arbetspass per avdelning inklusive raster.

– Det blir lättläst och de ser till exempel vem som jobbar på golvet på förmiddagen och som sedan sitter i kassan efter lunch, och så vidare, förklarar Mats Tägtström.

Ett ha god ordning i tidsplaneringen handlar även om att kunna anpassa sig efter situationer som uppstår.

– Vi använder TIL-Tids smarta funktion för automatiskt avvikelsehantering. När vi gör det varje dag blir belastningen låg både administrativt och arbetsmässigt, säger Mats Tägtström.

Drift- och personalchefen på Eurocash framhåller spegelplaneringen i TIL-Tid som ett extra plus i kanten. Med den går att experimentera med personalplaneringen utan att det påverkar de scheman som används för tillfället.

– Simuleringen är underbar, att kunna leka fritt med kopior av planeringen. Ingenting blir aktivt förrän du själv är nöjd med utfallet, berättar Mats Tägtström.

Eurocash har inte mätt upp exakt hur mycket man sparar i tid och pengar genom att använda TIL-Tid i verksamheten.

-– Nej, för vi ser det som självklart. Och det är lätt att lära sig lösningen så att fler i personalen kan jobba i TIL-Tid, säger Mats Tägtström.

Givetvis arbetar Eurocash aktivt med ekonomisk uppföljning per kostnadsställe och har även då nytta av TIL-Tid.

– Det är lätt att blixtsnabbt få lättmanövrerade rapporter ur systemet. Vi rapporterar varje vecka på avdelningsnivå, säger Mats Tägtström.

Under 2014 stod gränshandeln, som Eurocash är en del av, för tre procent av den totala svenska handeln. Allt talar för att de norska konsumenterna kommer att slå nya köprekord på årlig basis. Eurocash utmaningar med att få verksamheten att fungera så effektivt som möjligt kommer därför även fortsättningsvis att vara stora.

– Med TIL-Tid sparar vi massor av tid och har koll i alla led. Och jag blir alltid om jag har frågor eller stöter på problem, avslutar Mats Tägtström på Eurocash.

 

Butik: Eurocash
Ort: Svinesund, Töcksfors, Eda/Charlottenberg, Storlien, Strömstad och Åmål
Ägare: Conceptor AS i Oslo
Antalet medarbetare: Cirka 400
Produkter: TIL-Tid, ipool personalportal
Webbadress: www.eurocash.se

 

 

© 2015 SEV Tidsystem AB. Alla rättigheter förbehållna.