Åtgärder i TIL-Tid

Det nya karensavdraget kräver att såväl TIL-Tid som ditt företags löneprogram uppdateras för att kunna beräkna sjuklön utifrån det nya regelverket.  Programuppdateringar för TIL-Tid kommer att finnas tillgängliga i början av april 2019, i samband med att dispensen avseende karensavdraget för kollektivanställda går ut.

 

Viktigt att tänka på

Om ditt företag har personal anställda som tjänstemän så finns det anledning att vara lite extra uppmärksam. Dispensen till april 2019 gäller nämligen enbart kollektivanställda så det nya karensavdraget måste tillämpas för de som är tjänstemän redan från årsskiftet. Dock ska det sägas att detta sannolikt är ett icke-problem då karensavdraget rent praktiskt utförs i själva lönesystemet, inte i TIL-Tid. De flesta lönesystem som TIL-Tid integrerar mot kan räkna ut det nya karensavdraget på ett korrekt sätt. Möjligtvis kan avdraget kräva en justering av någon inställning. Ta gärna kontakt med din lönesystemsleverantör och kontrollera detta.

Problem kan däremot uppstå om ert företags har anställda tjänstemän som enligt avtal har rätt till OB-ersättning vid sjukfrånvaro, så kallad ”sjuk-OB”. Detta är högst ovanligt men kräver i sådana fall en programuppdatering av TIL-Tid som släpps i april 2019.

 

Vad behöver ditt företag göra?

För information om vilken åtgärd som krävs för just ditt företags TIL-Tid version, klicka på det alternativ som bäst överensstämmer med era förutsättningar:

 

Om du inte vet eller är osäker på vilken version av TIL-Tid ditt företag använder, tveka inte att ta kontakt med vår support via mejl på support@tiltid.se eller ring 010-609 10 00.

 

© 2015 SEV Tidsystem AB. Alla rättigheter förbehållna.