Uppstickarkedjan upptäckte fördelarna med TIL-Tid!

Med sina sex varuhus är MM en relativt liten aktör på en stor marknad. Men med en egen affärsidé och god personalplanering är verksamheten på stark tillväxt.

 

MM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För sju år sedan bestämde sig fyra vänner att avsluta sina anställningar och göra slag i saken: de skulle förverkliga sina drömmar och öppna eget.

– Vi har mångåriga yrkeserfarenheter från Ica, Coop, Axfood och Ö&B. Med andra ord kan vi den här branschen mycket bra, konstaterar försäljningschefen Leif Ohlsson, som även är en av grundarna.

 

Affärsidén var, och är, att öppna dagligvaruhus på mindre orter och erbjuda livsmedel till rejält låga priser.

– När alla andra går mot att trimma ned sortimentet gör vi tvärtom. Vi breddar det, med kundernas önskemål i fokus, med allt ifrån nudlar till snöslungor, berättar Leif Ohlsson.

 

Det har hunnit bli sex MM-butiker i landet, med viss koncentration på lägen norr om Dalälven.

– Men vi finns även i exempelvis Uppsala och nu öppnar vi snart tre nya butiker, varav en i Helsingborg, förklarar Leif Ohlsson.

 

I sin roll har försäljningschefen självklart flera olika utmaningar. Det handlar om olika sätt att stötta personalen i konsten att sälja varor, men tonvikten ligger framförallt på att ordna förutsättningar för välfungerande butiksenheter.

– Att skapa arbetsplatser där folk trivs på jobbet och ger det där extra, det är väldigt centralt. Det innebär att vi kan ge kunderna bättre service och att de uppfattar oss som seriösa, säger Leif Ohlsson.

 

Inom MM-kedjan har TIL-Tid använts sedan flera år tillbaka. Det har handlat om grundläggande schemaläggning, kostnadsställerapporter och rätta arbetstider. För en tid sedan samlades dock butikschefer och personalansvariga i kedjan och gick en fortbildningskurs i TIL-Tid. Det visade sig att de inte använde systemet till dess fulla potential, utan hade många fördelar att upptäcka och utnyttja. Det handlar framförallt om att personalplanera effektivare och därigenom öka lönsamheten.

– Det har varit en riktig tankeställare för oss alla inom MM. Kursen var riktigt bra och vi blev medvetna om hur vi exempelvis kan jämna ut bemanningen så att rätt medarbetare är på plats vid rätt tidpunkt, säger Leif Ohlsson.

 

Som ytterst ansvarig för personalen i kedjan ser han effekten av fortbildningen genom den planering som alla plats- och butikschefer redovisar till honom.

– Utbildningen var ett utmärkt på flera sätt samtidigt för att vi, som normalt sett är utspridda i landet, tillsammans kunde ändra arbetssätt med hjälp av rätt verksamhetsstöd. Och jag kan se att alla är igång och personalplanerar mycket mer effektiv än tidigare, säger Leif Ohlsson.

 

Vissa av MM-butikerna har lägen och kundunderlag som innebär att de blommar upp på sommaren och ligger lite i ide under vintermånaderna. Det är en av många saker TIL-Tid kan hjälp till med redan på planeringsstadiet.

– Efter kursen, när vi börjat använda systemet på rätt sätt, ser vi bland annat hur vi i förväg kan säkerställa att kunderna får den bästa servicen samtidigt som vi inte har medarbetare på plats som inte borde vara inne och jobba när det är lite mindre att göra i butikerna, avslutar Leif Ohlsson.

 

Butik: MM-Butikerna
Ort: Sollefteå, Skutskär, Nora, Umeå, Uppsala och Skellefteå.
Ägare: Leif Ohlsson och tre delägare som alla jobbar inom kedjan.
Antal medarbetare: 60
Produkter: TIL-Tid
Webbadress: www.mmsverige.se

 

 

© 2015 SEV Tidsystem AB. Alla rättigheter förbehållna.